Razendsnel in slaap vallen met de 4-7-8-methode

Veel mensen hebben last van slaapproblemen. En dat is slecht voor je gezondheid. Maar met de 4-7-8-methode lukt het vaak toch om binnen een paar minuten in slaap te vallen. Het is een wonder! Of toch niet?

slaap slaapproblemen snel in slaap vallen

Slapeloosheid is een bekend fenomeen. Hoe vaak pieker je in bed niet over een akkefietje met je manager; een rimpeling in je relatie of een conflict met een vriend of vriendin? De 4-7-8-methode kan je dan helpen om toch snel in slaap te vallen, aldus een columniste van Zilveren Kruis.

Snel in slaap vallen: wat je moet doen

  1. Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus.
  2. Houd je adem 7 seconden in.
  3. Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.

De oefening lijkt wonderbaarlijk goed te werken. Zo stelt de columniste van Zilveren Kruis dat ze de oefening slechts een keer of vier hoefde te herhalen om in slaap te vallen. En word je midden in de nacht wakker? Dan doe je de oefening gewoon nog een aantal keren.

Dit is hoe het werkt

Als je gestrest bent of angstig, neemt de adrenaline in je bloed enorm toe en ga je sneller ademhalen. Deze ademhalingsoefening werkt dus eigenlijk als een soort kalmeringsmiddel. Als je expres je ademhaling naar beneden haalt, dan dwing je je hart om langzamer te gaan kloppen en dat maakt je snel heel kalm. Hetzelfde werkt ook voor je geest, omdat je je concentreert op je ademhaling. Je realiseert je het misschien niet, maar je centrale zenuwstelsel vermindert langzamerhand activiteit waardoor gevoelens van angst en stress verdwijnen. Zodoende ontspant je hele lichaam. De 4-7-8-methode wordt al eeuwen gebruikt door Indiase yogi.

Dit is hoe het voor jou kan werken

Voor sommige mensen werkt deze oefening zo goed dat ze na één keer al in slaap vallen, anderen doen er een paar keer over en ja, er zijn ook mensen op wie het helemaal geen effect heeft en die grover geschut moeten inzetten om te kunnen ontspannen. Wat wel geldt voor alle drie deze groepen is dat de oefening, als je hem goed doet, sowieso werkt als je hem gebruikt in zeer spannende situaties. Bijvoorbeeld net voordat je een belangrijke presentatie moet houden of iets anders moet doen waaraan je veel belang hecht. Heel veel succes.

En dit is hoe het voor mij werkt

Eerlijk is eerlijk, persoonlijk val ik hierdoor niet makkelijker in slaap. Integendeel; door het inhouden van mijn adem, verkrampen de spieren in mijn borst. Voor mij is het dus niet het wondermiddel om sneller in slaap te vallen. Maar laat dit je er niet van weerhouden om het zelf eens te proberen. Want wellicht doet ik iets niet goed. En baat het niet, dan…

Bron: Zilveren Kruis

Getagd , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *